این کتاب برای اولینبار به بیان شاخصهها و محورهای نظام تربیت توحیدی براساس آموزههای قرآنی و متون دینی میپردازد و آنچه یک مربیِ تربیتی از راهبردها و راهکارها نیاز دارد تا شاگردان را به سمت خدا حرکت دهد را، بیان میکند.
ایجاد تغییرات هدفمند پایدار در راستای ایجاد تحولاتی که مخاطب نیاز دارد تا در مسیری قرار بگیرد که دین بهعنوان غایت و مقصد نهایی انسان تعریف کرده، نیازمند ارائۀ طرح جامع و کلانی است که قابلیت اجرا داشته باشد، ازاین رو، محتوای این کتاب ارائه این الگوی دینی است که زمینهساز شکوفایی و رشد و تعالی استعدادهای روحی و معنوی نوجوانان و جوانان با هدف رسیدن به قرب الهی، در چهارچوب شریعت میشود.
قطعاً در این میان، بسیاری از نگاهها و جهانبینیهای ناقص و غیر کامل نیز مطرح و دیدگاه صحیح آن با تمرکز بر تربیت جوان معاصر بیان میشود که در این کتاب فرا میگیریم که تربیت پایدار و ماندگار، معجونی از دو عامل اساسی عقلانیت استوار و محبتهای پایدار است؛ به تعبیر دیگر، این معجون حکمت و عرفان است که میتواند انسان را به شکل پایدار حفظ کند. اگر حکمت در کار نباشد، جنبه عقلانیت در تربیت تأمین نمیشود. اگر عرفان در کار نباشد، قلب و روح انسان به شکل مطلوب محفوظ نمیماند.
بررسی مدل مادی و مدل فرامادی تربیت و تفاوت این دو با روش تربیتی قرآن کریم، ارائۀ محتوای کلان آموزش جهان بینی توحیدی، بیان محتوای آموزش باید و نبایدهای زندگی توحیدی، آموزش مفاهیمی که سبب حرکت متربی به سمت خدا میشود، شاخصههای تربیت پایدار با تمرکز بر مدل اسلامی، ویژگیهای منحصر بهفرد تربیت توحیدی و تأثیر آن بر مخاطب، ارائۀ راهکارهای کاربردی و عملیاتی برای مربیان آموزشی، ویژگیهای یک مربی کارآمد و ارائه راهبردهای اصلی، از سرفصل های اصلی این کتاب است.
قابل ذکر است، کتاب نظام تربیت توحیدی در ۳۰۸ صفحه و در قطع رقعی به چاپ رسیده است.
نظر شما